Wielu pracowników w Świeradowie-Zdroju ma pewien problem, który na pierwszy rzut oka nie wydaje się zbyt duży, jednak w praktyce przekłada się na to, że wiele z tych osób nie awansuje oraz nie rozwija się zawodowo, mimo że wykonuje naprawdę dużo obowiązków. Tym problemem jest brak umiejętności powiedzenia „nie”. Dotyczy to szczególnie relacji pracownik-pracodawca. Dlaczego jest to aż tak bardzo szkodliwe?
Nieumiejętność powiedzenia „nie” bierze się najczęściej z obawy przed stratą pracy lub też przed gniewem przełożonego. Kończy się jednak często tym, że wykonujemy obowiązki, które przekraczają znacznie możliwości czasowe, a czasem również nasze kompetencje. Co do zasady, wiele osób ma swoje obowiązki wypisane w załączniku do umowy o pracę, jednak w praktyce często okazuje się, że muszą robić znacznie więcej, niż pierwotnie oferował im szef. Mimo że mogą oni odmówić, obawiają się, a co za tym idzie, muszą dużą część pracy zabierać ze sobą do domu, na czym cierpi ich życie prywatne oraz zdrowie.
Nieumiejętność powiedzenia „nie” powoduje też często szkody dla firmy, gdyż pracownicy podejmują się zadań, których potem nie są w stanie odpowiednio dobrze wykonać. Gdyby powiedzieli oni, że nie są w stanie wykonać danego polecenia, być może zostałoby ono zlecone osobie, która posiada niezbędne kompetencje do poradzenia sobie z nim. Może być też tak, że osoba, która ma duże doświadczenie oraz umiejętności nie umie odmówić wykonywania prostych zadań, które są poniżej jej zdolności, co szybko przekłada się na to, że nie ma ona okazji do rozwoju.